Blogg | 16 november 2018
Elin Häggberg på Sitevisiondagarna: "Våg å velge målgruppe"
Elin Häggberg er blogger og journalist og driver Teknifik, en av Sveriges ledende blogger om teknologi og internett. Under Sitevisiondagarna snakket hun om hvor viktig det er å skape engasjerende digitalt innhold.
Med over 40 000 lesere i måneden og en evne til å alltid være på hugget, har Elin Häggberg mye kompetanse å dele, og det er tydelig at temaet hennes engasjerer. Etter foredraget hennes er det mange som ønsker å ta en prat med Elin, og vi i Sitevision er ikke noe unntak.

Takk for et superinteressant foredrag! Hvor flinke er svenske organisasjoner og bedrifter til å skape engasjerende innhold?
- Det er definitivt noen som har lykkes veldig godt og når ut med godt innhold til målgruppen sin. Dette er ofte basert på at det finnes engasjerte personer i organisasjonen som tør å tenke nytt og bestemme seg for en bestemt målgruppe. Disse personene kan så få med seg andre medarbeidere slik at bedriften har et tydelig spor og det er lett å se hvem man retter seg mot i ulike fora og kampanjer. Det er rom i markedet for å velge målgruppe, så jeg synes flere burde tørre å gjøre det.
Har du noen råd til de organisasjonene som kanskje ikke har kommet skikkelig i gang med sitt digitale innhold?
- Sett av tid til å gjøre en skikkelig målgruppeanalyse og gå gjennom hva som er mål og formål, og hvilket innhold man skal lage. Jeg hører av og til at folk sier "Legg gjerne ut noe på Instagram" - men hva er det som skal legges ut? Da lager man innhold uten mål og fokuserer på kvantitet i stedet for kvalitet. Jeg synes man skal ta seg litt tid og lage en tydelig plan som er lett å følge. Og våg å være personlig! Det trenger ikke være slik at du skriver om deg selv som på en blogg, men jeg synes det er viktig å vise at det finnes mennesker i bedriften. Profiler gjerne ansatte som eksperter eller ha en kommunikatør som avsender i stedet for bare å være en anonym pressetalsperson.
Du går veldig pedagogisk gjennom temaene dine på bloggen Technifik. Hvordan mener du en organisasjon kan tenke rundt sin tilnærming?
- Jeg mener at man bør tenke på å snakke fra person til person, ikke fra myndighet til borger eller fra bedrift til kunde. En personlig blogg er selvfølgelig litt spesiell, men det å ha en naturlig samtale og alltid snakke til en person er viktig i alle kanaler. Ta for eksempel Mohammad, som er 55 år gammel og har svensk som andrespråk. Han vil vite hvordan avfallshåndteringen fungerer der han bor, så hvordan kan jeg best informere ham om det? Da synes jeg du skal våge å være moderat! Fyll på med kunnskap; de fleste vet nok ikke så mye om det vi vet mye om.
Hvordan ser du på teknologibransjen i dag - hva har skjedd siden du begynte å blogge?
- Det skjer mye, ikke minst er det mange ulike initiativ for å løfte frem ulike perspektiver. Å vokse opp i dag er veldig annerledes enn da jeg vokste opp. Så er det fortsatt et spørsmål om hvem som anses for å være interessert i teknologi, og det stikker dypt. Vi må endre oppfatningen om at ikke alle kan være interessert i teknologi for å få et større mangfold, noe som igjen fører til innovasjon. Men jeg tror det er en endring på gang, for eksempel er det sikkert mange som tror at jeg som kvinnelig blogger i teknologibransjen har fått en del hat, men det har jeg aldri fått. Jeg har bare blitt møtt med positivitet, og jeg vil gjerne inspirere flere kvinner til å blogge om teknologi. Akkurat som med matlaging, for eksempel, synes jeg det burde være hundre jenter som blogger om teknologi, det er det jeg håper på i fremtiden.
Hva er ditt inntrykk av Sitevision Days?
- Det virker veldig gøy, og det føles som om det er et arrangement hvor mange har lyst til å komme, det er en veldig hyggelig og positiv atmosfære.
Takk til Elin for et superinteressant foredrag! Du finner bloggen hennes her: https://teknifik.se/ Lenke til et annet nettsted.